La pedagogia Calandreta met en plaça d' »institucions« , es a dire de las activitats collectivas que balhan la paraula als mainatges, los autonomizan e organizan la vida del grop. Aqueles moments claus permeton als calandrons de s’exprimir, de regular lor quotidian e de prene de decisions amassa.
Lo conselh es l’institucion de regulacion e de decision dins la classa. Tre la pichona seccion de mairala, los mainatges i participan activament. Es un moment estructurat, amb de règlas precisas.
Abans cada session, es essencial de rampelar las leis del Conselh :
- Copam pas la paraula : Copam pas la paraula.
- Escotam lo que parlèt : Escotam aquel/la que parle.
- Nos trufam pas : Nos trufam pas de degun.
- Çò qu’ès dich al Conselh demòra al Conselh : Tot çò qu’es abordat al Conselh demòra confidencial, levat decision contrària.
Un president mena la session e balha la paraula, mentre qu’un secretari nòta las presas de paraula e las decisions. Lo conselh se debana en mantuna etapa :
- Informacions 📢
- Proposicions 💡
- Questions ❓
- Criticas 📝
- Felicitacions 👏
Es pendent aqueles escambis que son decididas las règlas de la classa, dins un esperit de cooperacion e de respècte mutual.
A cada moment, lo quasèrn del Conselh pòt èsser consultat per ajudar los mainatges a se remembrar las decisions e las règlas establidas.
Los eveniments e lo trabalh en classa son viscuts per totes, mas pas forçadament del meteis biais. Aquí perqué es important de verbalizar, de soscar amassa, e de remanejar tan que necessari. Lo conselh permet als mainatges de venir los actors de lor escòla : aprenon a prene de responsabilitats, a trobar de solucions per viure melhor amassa, e a pausar de questions als adults dins un quadre securizant e respectuós.

La pédagogie Calandreta met en place des « institutions », c’est-à-dire des activités collectives qui donnent la parole aux enfants, les autonomisent et organisent la vie du groupe. Ces moments clés permettent aux calandrons de s’exprimer, de réguler leur quotidien et de prendre des décisions ensemble.
Lo conselh (Le Conseil) est l’institution de régulation et de décision au sein de la classe. Dès la petite section de maternelle, les enfants y participent activement. C’est un moment structuré, avec des règles précises.
Avant chaque séance, il est essentiel de rappeler les lois du Conseil :
- Copam pas la paraula : Nous ne coupons pas la parole.
- Escotam lo que parla : Nous écoutons celui/celle qui parle.
- Nos trufam pas : Nous ne nous moquons de personne.
- Çò qu’es dich al Conselh demòra al Conselh : Tout ce qui est abordé au Conseil reste confidentiel, sauf décision contraire.
Un président mène la séance et donne la parole, tandis qu’un secrétaire note les prises de parole et les décisions. Le conseil se déroule en plusieurs étapes :
- Informations 📢
- Propositions 💡
- Questions ❓
- Critiques 📝
- Félicitations 👏
C’est lors de ces échanges que sont décidées les règles de la classe, dans un esprit de coopération et de respect mutuel.
À tout moment, le cahier du Conseil peut être consulté pour aider les enfants à se rappeler les décisions et les règles établies. Les événements et le travail en classe sont vécus par tous, mais pas forcément de la même manière. C’est pourquoi il est important de verbaliser, de réfléchir ensemble, et de remanier si nécessaire. Lo conselh permet aux enfants de devenir des acteurs de leur école : ils apprennent à prendre des responsabilités, à trouver des solutions pour mieux vivre ensemble, et à poser des questions aux adultes dans un cadre sécurisant et respectueux.